Škola trochu inak 2007

Deň študentstva pripadol v tomto roku na sobotu, a preto už v predstihu 16.novembra pripravilo vedenie Gymnázia Janka Kráľa v Zlatých Moravciach spolu so študentským parlamentom netradičnú výuku.

Po klasickom vyučovaní pripravili viacerí pedagógovia a rodičia žiakom netradičné vyučovanie pod názvom "Škola trochu inak". Lektori tejto netradičnej školy sa pokúsili pritiahnuť študentov na prednášky, projekcie a besedy o aktuálnych témach. Široké spektrum projektu umožnilo študentom rozhodnúť sa pre odbor, ktorý ich najviac zaujíma.

V ponuke záujmových aktivít bolo počúvanie starých rozhlasových literárnych nahrávok, beseda o ľudských právach, vývoj divadla a trendy jeho vývoja v súčasnosti, aktuálne informácie z astronómie, kurz záchrany života, beseda s lekárom o otázkach rodičovstva a antikoncepcie, cestovanie po Francúzsku, atraktívne chemické pokusy, minikurz jogy, alebo zaujímavá prednáška biofyzika na tému: "Môžu rastliny vypovedať v súdnom procese?"

Netradičné vyučovanie sa stretlo so značným záujmom študentov a preto sa vedenie školy a organizátori rozhodli v projekte pokračovať.

A čo na to študenti?

16. novembra 2007 sa žiaci na Gymnáziu Janka Kráľa v Zlatých Moravciach učili. Po skrátenom vyučovaní nasledovala takzvaná: "Škola trochu inak", ktorej sa žiaci mohli zúčastniť alebo ísť domov (aj keď dilemu škola - voľno, väčšina žiakov nikdy nemala). Preto v škole zostali iba žiaci, ktorí mali skutočný záujem dozvedieť sa niečo nové. Organizátori, sami žiaci, pochopili, že o predmetoch ako dejepis, fyzika, astronómia, estetika či medicína sa dá hovoriť aj iným štýlom ako je to v učebniciach a školských osnovách.

Prednášajúci boli požiadaní aby vo svojich výkladoch používali čo najmenej mien a dátumov, ktoré si aj tak väčšina žiakov nezapamätá a aby prednášky, ktoré boli niekedy až vysokoškolského charakteru boli podané čo najzrozumiteľnejším jazykom. Preto sa na nich mohli zúčastniť študenti, ktorí sa danému oboru chcú venovať aj v budúcnosti, ale ja obyčajní smrteľníci a zvedavci.

Do školy prijal pozvanie lekár, gynekológ a bývalý člen rýchlej zdravotnej pomoci, ktorému mohli študenti klásť otázky ktoré by sa z normálnych okolností nikdy nespýtali (prečo má aj muž bradavky?) Nakoniec sa diskusia zvrhla na tému, najnovšie trendy v antikoncepcii. Ale to nikomu neprekážalo pretože všetkým „workshopom“ sa nechával voľný priebeh.

Biofyzika, ktorá sa na prvý pohľad (možno aj druhý) zdá pre obyčajného človeka úplne nezaujímavým predmetom, bola v podaní vyštudovaného biofyzika, bývalého pracovníka vo výskume a milovníka rastlín veľmi zaujímavá, vtipná a ľahko pochopiteľná pre každého pozorného poslucháča. Tento pán sa snažil odpovedať na hlavnú otázku sedenia: Môže rastlina vypovedať v súdnom procese? Elektrika a rastliny.

Pre ľudí ktorí už občas vypínajú svoje televízne prijímače so zdesením v očiach, bol otvorený „workshop“ nekomerčného umenia, ktorý viedol vyučujúci z gymnázia, umelecký fotograf a veľký milovník umenia ako takého. Pán učiteľ si je vedomí malého záujmu študentov o muzikál operu či operetu, preto rozprával o tejto téme spôsobom ktorý by prijal aj trochu tolerantnejší rocker.

V školskej knižnici si žiaci pri čajíčku a pečive vychutnávali antické dielo Lisistrata, ktoré dokáže zaujať každého normálneho študenta.

Ďalej prebiehal kurz jogy, žiakov ohrozovali chemické pokusy a viedol sa diskusný krúžok.

Veľkou výhodou bolo, že jednotlivé workshopi viedli učitelia, ktorí daný predmet vyučujú a aj sa mu v súkromí venujú. Škola trochu inak sa mohla uskutočniť len vďaka veľmi veľkej ochote prednášajúcich, ktorí obetovali svoj vlastný čas a námahu bez akéhokoľvek nároku na odmenu. Veľkým spestrením boli prednášky rodičov, ktorých „spacifikovali“ ich deti navštevujúce gymnázium. Vďaka ich ochote sme mohli obohatiť program o gynekológa, učiteľku jogy či biofyzika.

Juraj Augustín III.C

"Škola trochu inak" je zaujímavá forma získavania poznatkov, pri ktorej sa daným predmetom venovalo z iného uhla – z toho fascinujúcejšieho. Mňa ako účastníkovi sa tento nápad veľmi zapáčil, pretože radové a bežné poznatky ma neoslovujú do miery fascinovania, tak ako to bolo tu.

Keď som sa dopočul o témach a rôznosti špeciálnych hodín, nevedel som kam sa mám prihlásiť skôr. Zaujala ma hodina chémie kde mali byť znázornené chemické reakcie naživo, na ktoré žiaľ sa bežných hodinách nie je čas. Taktiež som chcel navštíviť prednášku biofyzika o tom či môžu rastliny vypovedať na súdnych procesoch. Rozmýšľal som aj nad kurzom prvej pomoci, ktorý viedol skutočný lekár. Veď to sa môže zísť keď budem chcieť zachrániť zomierajúceho blížneho. Nakoniec som sa však rozhodol pre kurz jogy. A to splnilo moje očakávania. Naučil som sa oveľa lepšie cítiť svoje telo a uvoľniť sa. Je to skvelé proti stresu. Asi sa tomu začnem venovať aj bližšie.

Myslím, že tieto hodiny: Škola Trochu Inak“ pomáhajú študentom vybrať si smer, lebo vidia aj tie lepšie stránky odvetví, nie len tie čo máme v učebnici.

Miloš Herda III.C

Fotogaléria