Týždeň vedy a techniky na Slovensku 2011 - Škola trochu inak

TÝŽDEŇ VEDY A TECHNIKY NA SLOVENSKU je organizovaný Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, v spolupráci s Centrom vedecko-technických informácií SR, Národným centrom pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti.

Veda a technika je neoddeliteľnou súčasťou života každého občana a jej správne nasmerovanie podmieňuje ďalší rozvoj krajiny. Slovenská republika má silný vedecký potenciál, ktorý musí využiť, a preto je nevyhnutné, aby aj samotní pedagógovia, technici a vedci boli schopní zaujímavým a jednoduchým spôsobom prezentovať svoju prácu a výsledky svojho výskumu.

Naša škola je garantom toho, že jej absolventi budú pokračovateľmi výskumných a bádateľských činností dnešných vedeckých pracovníkov. Dôkazom toho sú mnohí naši úspešní študenti, doktorandi, docenti na technických univerzitách, pracovníci akadémie vied, ktorí sú zároveň aj členmi významných vedeckých tímov na rôznych špecializovaných pracoviskách doma i vo svete.

Ako sme prišli k vede a ako sme dostali vedu k nám?

Exkurzia Arborétum Mlyňany

Blízkosť vedeckého pracoviska v Mlyňanoch nám dovolila uskutočniť jeho návštevu v rámci Dňa otvorených dverí v Arboréte Mlyňany, kde naši žiaci boli oboznámení s pracovnými postupmi, metódami a formami vedeckého bádania v botanickej záhrade. Mali možnosť pozorovať postupy prírodovedného vedeckého výskumu a oboznámiť sa s jeho výsledkami.

Celoštátna súťažná prehliadka bádateľských projektov žiakov stredných škôl o Cenu Scientia Pro Futuro 2011

V kongresovom centre Technopol v Bratislave sa uskutočnila Celoštátna súťažná prehliadka bádateľských projektov žiakov stredných škôl o cenu Scientia Pro Futuro 2011, ktorú koordinuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Našu školu reprezentovali žiačky VIII.D Jana Končalová a Martina Kunská s projektom Komplexné porovnanie dvoch úsekov rieky Žitava.

Učenie sa na stanovištiach

Brána jazykov otvorená - je nielen jedno z hlavných diel J. A. Komenského, ale je to aj brána našej školy, ktorá otvára svoje dvere pre všetkých žiakov, ktorí sa chcú učiť svetové jazyky. Aj v tento deň si naše vyučujúce cudzích jazykov pripravil zaujímavú aktivitu - Učenie sa na stanovištiach ako jednu z foriem otvoreného učenia. Už samotný názov hovorí, že takéto učenie prebieha v osobitnej situácii – na stanovištiach. Na každom stanovišti boli rozložené úlohy, ktoré vychádzali z centrálnej témy a boli jej podriadené. Žiaci postupovali od stanovišťa k stanovišťu, kde riešili úlohy individuálne, vo dvojiciach alebo v malých skupinkách a sami si aj kontrolovali správnosť riešení. Žiaci ocenili fakt, že mohli použiť akékoľvek svoje riešenia, mohli si zvoliť poradie riešených úloh a aj to, ako dlho chcú na jednom stanovišti pracovať. Učenie sa na stanovištiach ponúklo priestor pre samostatnú prácu, individuálnu kreativitu a sebakontrolu, čo prehlbuje žiakom sebadôveru.

Časopis RAJ

O tom, že slovo má neuveriteľnú moc meniť v živote človeka mnohé a že je naozaj silnou zbraňou ľudskej invencie, sa mohli presvedčiť žiaci nášho gymnázia, ale i hostia, ktorí navštívili členov novej redakčnej rady školského časopisu RAJ (rozumne a jasne) priamo pri ich redakčnej práci. Tvorcovia nového časopisu pod vedením Mgr. Dušana Končala tu zaujímavou formou brainstormingu reagovali na tvorivosť a spôsob spracovania príspevkov žiakmi nášho gymnázia. Pri prezentácii svojich príspevkov do časopisu vzájomne reagovali na ich kvalitu a spoločne tvorili nápady, ako by sa dala ich kvalita aj po grafickej ale i obsahovej stránke ešte zdokonaliť. Tieto zmeny hneď tvorili v elektronickej podobe prostredníctvom IKT techniky. Výsledkom ich spoločnej práce boli už takmer hotové redakčné príspevky vhodné do tlače. Spôsob tejto spoločnej projektovej práce tvorby školského časopisu natoľko zaujal svojou nekonformnosťou, že oslovil viacerých nezainteresovaných študentov, ktorí po tejto skúsenosti prisľúbili z vlastnej iniciatívy, že sa pri príprave ďalšieho čísla zapoja do tvorby školského časopisu. A to je dobrým prísľubom do budúcnosti.

Zdravá strava a výživná hodnota potravín

Návšteva Katedry botaniky a genetiky – FPV UKF Nitra a prednáška v DAB Nitra rámci projektu „Kričíme telom“ boli pokračovaním aktivity Zdravá strava a výživná hodnota potravín, ktorú si pripravili žiaci II. ročníka a III.B zhotovením chutných a zdravých pokrmov – ovocných, zeleninových a cestovinových šalátov. Pri degustácii žiaci ochotne svojim spolužiakom vysvetlili voľbu surovín a ich pozitívny dopad na organizmus.

Chémia hrou

Opierajúc sa o výrok: „Raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť,“ „ Ak mi niečo vysvetlíš - zabudnem, ale to, čo urobím - pochopím“, sa niesla aj akcia Chémia hrou. Žiaci sa mohli hravou formou pri práci s chemikáliami bežného života oboznámiť s chemizmom reakcií, ako aj s bezpečnosťou pri práci s chemickými látkami. Farebné zmeny pri vzniku dúhy z paradajkovej šťavy, simulácia sopečnej činnosti, horenie cukru, neviditeľné písmo, sila kyselín, acidobázické indikátory boli hlavne pre žiakov druhého ročníka osemročného gymnázia niečím novým a lákavým.

Zlaté Moravce a chránené objekty

Jednou z prierezových tém Štátneho vzdelávacieho programu je aj environmentálna výchova. Jej cieľom má byť človek, vybavený nielen vedomosťami a schopnosťami, ale aj postojmi, správaním, ekologickým vedomím, ktoré zaujíma vo vzťahu k životnému prostrediu.

Žiaci VIII.D pod vedením Mgr. Kováčovej uskutočnili prednášku spojenú s besedou na tému: „Zlaté Moravce a chránené objekty.“. Počas akcie sa žiaci oboznámili s geografickými, klimatickými a ekologickými pomermi v meste a okrese Zlaté Moravce. Nosnou témou boli chránené územia a objekty v meste a našom okrese.

Návšteva z veľvyslanectva z Indonézie

„Tento deň bol ako stvorený na priblíženie mojej rodnej krajiny Indonézie“, povedala naša kolegyňa Yuvensia Daso. V spolupráci s Indonézskym veľvyslanectvom v Bratislave pripravila prezentáciu svojej domoviny, prezentovala prírodné a kultúrne hodnoty tejto, pre nás aj trochu exotickej krajiny. V úvodnom slove nás pracovníčka veľvyslanectva Mey Wulandari zoznámila s geografickými pomermi, kultúrou, školským systémom a náboženstvom v Indonézii. Akciu sprevádzali ukážky indonézskej hudby a študenti mali možnosť zahrať si na typických indonézskych nástrojoch.

Talianske návraty

PaedDr. I. Meňhart si pripravil projekt „Talianske návraty“, v ktorom predstavil prostredníctvom 165 obrazov a hovoreného slova kolísku renesančného umenia Florenciu, staré stredoveké mestá Sienu, San Gimignano, Assisi, Pisu, Luccu, ich najvýznamnejšie pamiatky, osobnosti, vývinové tendencie umenia talianskej gotiky a renesancie a typickú toskánsku krajinu.

Z dejín techniky alebo najväčšie vynálezy ľudstva

Naši fyzici Mgr. Debnár a Mgr. Černo si pre žiakov pripravili veľmi zaujímavú prednášku pod názvom „ Z dejín techniky alebo najväčšie vynálezy ľudstva“. Témou bolo poukázať na objavy, ktoré formovali ľudskú civilizáciu, od objavu klinového písma starými Sumermi, kolesa v Mezopotámii, papiera v Číne až po niektoré technické vynálezy súčasnosti. Časť prednášky bola venovaná histórii dopravy.

Poskytovaní prvej pomoci

Študentky zo zdravotníckeho krúžku pod vedením RNDr. Hreškovej si pripravili peknú prezentáciu o poskytovaní prvej pomoci pri rôznych úrazoch a poraneniach. Túto veľmi tvorivo doplnili názornými praktickými ukážkami, ako sa zachovať v rôznych situáciách, kedy ide o život alebo zdravie iného človeka. Poslucháči a diváci mali možnosť klásť rôzne otázky aj ohľadom darcovstva krvi.

Didaktické hry LIGHT-BOT 2, PANÁK

Vyučujúci informatiky (RNDr. K.Chren a Mgr. P.Gahér) pripravili dve didaktické hry so zameraním na rozvoj algoritmického myslenia a programovanie. Žiaci si mohli vybrať jednotlivé hry podľa svojich schopností. Použité didaktické hry sú voľne prístupné na internete a môžu byť vhodným spestrením vyučovacieho procesu a vyplnením voľného času žiakov. Boli použité hry LIGHT-BOT 2 PANÁK s cieľom naprogramovať robota na zvládnutie predpísanej cesty a postupu do ďalšej úrovne. Hra LIGHT-BOT 2 je vhodná pre starších žiakov. Je náročnejšou verziou hry LIGHT BOT, ktorú sme využili v minulom školskom roku a mala u žiakov veľký úspech. Hra PANÁK je pre svoju jednoduchosť a nenáročnosť vhodná pre mladších žiakov alebo pre žiakov, ktorí s programovaním len začínajú.

O hry bol mimoriadny záujem, o čom svedčili vždy plne obsadené miestnosti informatiky, sústredenie a zaujatosť, s akou žiaci riešili jednotlivé úlohy. Všetci sa presvedčili, že rozvíjať logiku a algoritmické myslenie sa dá aj prostredníctvom počítačových hier, ktoré sú na to určené.

Platónske telesá

Sú telesá, s ktorými sa oboznámili naši žiaci piateho ročníka osemročného gymnázia. Nie sú to pre nich, ani pre ostatných študentov, neznáme útvary, len nevedia, že majú takéto pomenovanie. Patria sem pravidelné mnohosteny - tetraéder (4 steny), kocka alebo hexaéder (6 stien), oktaéder (8 stien), dodekaéder (12 stien) a ikozaéder (20 stien). Žiaci dostali ich siete a svojou zručnosťou ich mali poskladať.

Žiaci štvrtého ročníka osemročného gymnázia ukázali svoju radosť z myslenia pri riešení matematických hlavolamov a matematických krížoviek. Overili si svoj logický úsudok, dôvtip a pozornosť.

Tvorivé čítanie

Prináša študentom neopakovateľné momenty stretnutia s knihou. Skúste čítať texty napríklad aj tak ako naša skupina študentov: vezmeme si 5-6 kníh rozličného žánru a tematiky, otvoríme na ľubovoľnej strane a každý žiak prečíta zo svojho textu 1 vetu. Stačí takto prečítať 1 stranu a myseľ vám prinesie množstvo asociácií a fantazijných predstáv. Ak sa vám zdá tento svet pritesný, zoberte pár priateľov, pár kníh a hrajte sa so slovami, povedzme aj tak ako naši študenti. Budete absolútne slobodní. V ďalšej časti našich aktivít sme dramatizujúcim čítaním pracovali s textami antickej divadelnej spisby. Maturanti si zároveň "oprášili" učivo 1.ročníka, lebo každá chvíľa opakovania na maturitné skúšky je bonusom.

Rozvíjanie tvorivosti a zručnosti

V atmosfére prichádzajúcich Vianoc študentky II.C a IV.A vyrábali rôzne vianočné darčeky „servítkovou“ technikou – dekupage. Techniku predviedla p. Končalová zo Slepčian. Pri tejto aktivite žiaci využívali svoj tvorivý potenciál a kreativitu.

Miestna samospráva – princípy jej vzniku a fungovania sú jedným z prvkov demokratických princípov nášho štátu

Jej základom sú obce a mestá, ktoré sa stávajú nástrojom realizácie miestnych záujmov, ale zároveň aj prostriedkom racionalizácie miestnej správy z hľadiska potrieb a cieľov občianskej spoločnosti. O týchto problémoch sme diskutovali s Mgr. Mariánom Kérym – poslancom Nitrianskeho samosprávneho kraja. Besedovali s ním študenti vyšších ročníkov, ktorých zaujímali aj otázky parlamentnej demokracie a Európskej únie.

Nebezpečenstvá sveta internetu

Preventista MsP Jozef Čulák formou prednášky a interaktívnej besedy študentom vysvetlil pozitívne a najmä negatívne stránky používania internetu, jeho riziká a zároveň vznik závislostí od internetu a počítačových hier. Internet je vynikajúci pomocník, ale mnohé okienka, ktoré lákajú, môžu byť zároveň pascou pre dušu, myseľ. Jozef Čulák kládol veľký dôraz na venovanie sa svojej rodine, priateľom, športu, či záľubám. Študenti sa do besedy s ním aktívne a tvorivo zapájali, čím prispeli k uvoľnenej a inšpiratívnej atmosfére počas celého dopoludnia.

HIV, AIDS a vzťahy

Mgr. Ľubomíra Klučiarová z organizácie ACET interaktívnym spôsobom viedla diskusiu na tému HIV, AIDS a vzťahy. Študentom GJK boli primeraným a citlivým spôsobom vysvetlené základné pojmy, možnosti prenosu AIDS a na krátkych príbehoch mali študenti možnosť vidieť spôsob ochrany pred HIV, pred vplyvom okolia, zároveň im dali možnosť rozmýšľať nad svojou definíciou lásky. Študenti stimulovaní či už zaujímavým vizuálnym podnetom alebo slovom sa do besedy s Mgr. Klučiarovou vhodným spôsobom zapájali a odniesli si nové poznatky.

Divy sveta rastlín

Ing. Ján Augustín si pre študentov GJK pripravil zaujímavú besedu spojenú s neobyčajnými ukážkami rôznych rastlín, čo upútalo pozornosť najmä mladších žiakov osemročného gymnázia, ktorí pánovi Augustínovi kládli nespočetné množstvo otázok. Starší žiaci zanietene počúvali jeho výklad o jednotlivých druhoch rastlín z mnohých krajín sveta z rôznych svetadielov.

Projekcia filmu „Musíme si pomáhať“

Film „Musíme si pomáhať“ je veľmi úspešná okupačná komédia autorskej dvojice scenáristu Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka. Tvorcovia sa dívajú na tragické obdobie českých dejín s odstupom času, s komediálnym nadhľadom i s porozumením pre ľudskú slabosť. Napínavý príbeh vychádza zo skutočných udalostí, ktoré sa odohrali v protektoráte. Projekcia tohto filmu a následná diskusia nám opäť ukázala pravú tvár fašizmu.

Cestovanie po krajinách Strednej Ázie

Geografická olympiáda, jej tvorba, prezentácie boli základom pre ďalšiu aktivitu našich žiakov. Popri tom nás cestovateľ Michal Číž prekrásnymi fotkami a pútavým slovom priblížil ku krajinám Strednej Ázie, Turkmenistanu, Uzbekistanu a Číne. Oboznámil nás so životom tamojších obyvateľov, s prekrásnou prírodou, zvykmi týchto krajov.

Pohyb nás baví

Dobrú náladu sme chceli ponúknuť aj my „telocvikári,” v novej telocvični, kde sme pozvali certifikovanú cvičiteľku zumby, našu bývalú žiačku Kristínou Košelovú. 60 dievčat a 6 chlapcov “zumbovalo” 90 minút, spaľovali tuky, posilňovali celé telo, formovali postavu, uvoľňovali endorfíny. Jednotlivé choreografie striedali pomalé a rýchle latino rytmy, ktoré vytvárali skvelú atmosféru, super pocit a dobrú náladu. Žiaci po zumbe odchádzali veselí, spokojní, možno trochu aj unavení, ale určite s dobrým pocitom, že spravili niečo pre seba a svoje zdravie a s otázkou „ Kedy znovu zumbujeme?”

V starej telocvični sa uskutočnila ukážka športového tréningu v stolnom tenise, ktorú mali registrovaní študenti našej školy v tomto športe. O predvedenú ukážku prejavilo záujem veľa žiakov všetkých ročníkov našej školy a niektorí mali možnosť si stolný tenis aj zahrať.

Fotogaléria