Týždeň vedy a techniky na Slovensku 2012 – Škola trochu inak 2012

Po roku opäť v našom gymnáziu neplatil rozvrh hodín, ale predsa škola bola plná žiakov, ktorí mohli počas celého dňa sledovať rozličné tvorivé aktivity a prezentácie. Zároveň sme otvorili svoje dvere aj verejnosti a sme radi, že mnohí návštevníci, rodičia, žiaci videli nielen vnútorné priestory nášho gymnázia, ale sa mohli presvedčiť o tvorivosti, zaujatosti, vedomostiach a zážitkoch našich súčasných študentov.

Aktivity pripravené predmetovými komisiami boli nasledovné:

Predmetová komisia slovenského jazyka a literatúry

Malí-veľkí umelci z I.D a III.D triedy tvorili detské kaligramy. Hrali sa so slovami, dávali ich do nových vzťahov, tvarov, vytvárali originálne diela. Táto tvorivá aktivita rozvíja u žiakov schopnosť hľadať súvislosti medzi významom viacerých slov a tomto základe kreovať obraz reality do svojho videnia sveta. Najväčším prínosom je rozvoj interpersonálnych kompetencií žiakov - schopnosť pracovať v skupine, zapojiť sa akoukoľvek svojou aktivitou do činnosti skupiny a prezentovať prácu ako dielo skupiny. Tu musíme obe triedy veľmi pochváliť, všetci žiaci sa snažili, pracovali iniciatívne, nevznikali žiadne problémy. Nakoniec si sami svoje práce aj inštalovali na nástenke vo vestibule školy.

Zodpovedná: PaedDr. Anna Rosenbergová, vyučujúca SJL

Časopis RAJ má na GJK v Zlatých Moravciach už viac ako ročnú tradíciu a členov jeho redakčnej rady práca na tomto študentskom školskom časopise naozaj baví. O tom, že je to naozaj pravda, že slovo má neuveriteľnú moc meniť v živote človeka mnohé a že je naozaj silnou zbraňou ľudskej invencie, sa mohli presvedčiť žiaci nášho gymnázia, ale i hostia, ktorí mohli vidieť prácu redakčnej rady školského časopisu RAJ (rozumne a jasne) priamo pri ich redakčnej práci. Tvorcovia časopisu pod vedením Mgr. Dušana Končala tu zaujímavou formou spolupráce reagovali na tvorivosť a spôsob spracovania príspevkov žiakmi nášho gymnázia a viacerým príspevkom svojich spoluredaktorov dokázali vdýchnuť konečnú podobu. Pri prezentácii svojich príspevkov do časopisu vzájomne reagovali na ich kvalitu a spoločne tvorili nápady, ako by sa dala ich kvalita aj po grafickej ale i obsahovej stránke ešte zdokonaliť. Počas tejto finalizácie viacerých príspevkov sa vytvorili štyri pracovné skupiny, ktoré uplatnili svoje nápady a spracovali svoje príspevky do konečnej štylistickej a grafickej podoby. Tieto zmeny hneď tvorili v elektronickej podobe prostredníctvom IKT techniky. Výsledkom ich spoločnej práce boli už hotové redakčné príspevky vhodné do tlače. Spôsob tejto spoločnej projektovej práce tvorby školského časopisu natoľko zaujal svojou nekonformnosťou, že oslovil viacerých nezainteresovaných študentov, ktorí po tejto skúsenosti prisľúbili z vlastnej iniciatívy, že sa pri príprave ďalšieho čísla zapoja do tvorby školského časopisu. A to je dobrým prísľubom do budúcnosti v zlepšenie úrovne nášho časopisu.

Zodpovedný: Mgr. Dušan Končal, vyučujúci SJL

Výstava na špagáte – z mojich ciest

V aule nášho gymnázia vystavoval PaedDr. Ivan Meňhart fotografie zo svojich poznávacích ciest. Výstavnú kolekciu tvorilo 82 farebných fotografií z Toskánska, Benátska, Kampánie a Dolomitov. Svojich študentov prostredníctvom vystavených fotografií zaviedol do kolísky renesancie Toskánska, krajiny Etruskov, Rimanov, Giotta, Danteho, Boccaccia, Ghibertiho, Brunelleschiho, Donatella, Michelangela a Leonarda da Vinciho. Práve tu sa nachádzajú korene európskeho maliarstva, sochárstva a architektúry novoveku. Výstava bola doplnená hovoreným sprievodom autora a neformálnou besedou so študentmi, v ktorej sa podelil so zážitkami a zaujímavosťami z ciest.

Zodpovedný: PaedDr. Ivan Meňhart, vyučujúci umenia a kultúry

Predmetová komisia cudzích jazykov

Angličtina hrou

„Precvičme si jazyk nezvyčajnou formou,“ bolo krédo aktivity, pri ktorej žiaci súťažili v používaní anglického jazyka. Na viacerých stanovištiach mali pripravené zaujímavé a vtipné úlohy. Riešili hádanky, skladali puzzle, tvorili dialógy a urobili si kvíz o anglicky hovoriacich krajinách. Hravou formou a v príjemnej atmosfére si overili svoje vedomosti a zručnosti v používaní jazyka.

Zodpovedná: Mgr. Alena Rakovská, vyučujúca anglického jazyka

Nemecko očami našich žiačok

Žiačka Nikola Kráľová z III.C triedy porozprávala o svojich zážitkoch a skúsenostiach z trojtýždňového dobrovoľníckeho pobytu v Nemecku počas tohto leta. Prezentovala fotky z výletov do Berlína a okolia a informovala spolužiakov aj o organizačnej stránke zabezpečenia takéhoto druhu pobytu.

Žiačka Eva Jonisová zo IV.C triedy brigádovala počas letných prázdnin v reštaurácii v severonemeckom pobrežnom mestečku Grömitz. Svojim spolužiakom popísala všedný deň, ale aj niektoré výnimočné okamihy, ktoré prežila na pobreží Baltského mora alebo pri cestovaní po okolitých mestách.

Zodpovedná: Mgr. Svetlana Jančová, vyučujúca nemeckého jazyka

Prezentácia exkurzie do Viedne cez projekt Orange

Študenti prvého ročníka veľmi kladne hodnotili prezentáciu našich maturantov zo IV.B (Štefan Vician, Matej Košút, Miloš Dudáš, Pavol Laurov a Dominik Kostoláni), ktorí hovorili o svojich zážitkoch z exkurzie do Viedne. Exkurziu podporila Nadácia Orange, lebo naša škola sa zapojila do projektu tejto nadácie. Naši študenti mali možnosť aplikovať v praxi svoje znalosti z nemeckého jazyka v hovorenej aj písanej podobe tým, že počas exkurzie vo Viedni plnili pridelené úlohy. Súťaž bola prezentovaná prostredníctvom krátkeho pútavého zostrihu vytvoreného z fotiek, ktoré vznikli priamo počas exkurzie. Štefan Vician všetkých oboznámil s priebehom súťaže a ostatní pripojili svoje skúsenosti a odporúčania.

Maturanti pripravili aj všeobecnú prezentáciu o Rakúsku, v ktorej hovorili o histórii krajiny, cestovnom ruchu, ale aj o faune, flóre, vodstve Rakúska.

Zodpovedná: Mgr. Viera Mihalková, vyučujúca nemeckého jazyka

Študentské vysokoškolské organizácie - zážitky a skúsenosti, ktoré v školskej lavici nezískate

To bola hlavná téma besedy našej bývalej žiačky, dnes študentky Vysokej školy ekonomickej v Prahe – Ivony Szantovej. AIESEC je najväčšia medzinárodná organizácia, ktorá pôsobí v 112 krajinách sveta, väčšinou na vysokých školách ekonomického zamerania. Jej úlohou je sprostredkovanie zahraničných stáží našich študentov a tým ich osobnostný a profesijný rozvoj v oblastiach ako obchod, personalistika, marketing, financie, projektový manažment. Počas prezentácie venovala priestor aj otázkam o vysokoškolskom štúdiu, špeciálne sa venovala aj štúdiu ekonomického zamerania v Českej republike. Poslucháčmi boli študenti tretieho, siedmeho ročníka a maturitné triedy, ktoré označili túto prezentáciu za zaujímavú a pre nich veľmi prínosnú.

Zodpovedná: Mgr. Viera Mihalková, vyučujúca nemeckého jazyka

Predmetová komisia matematiky a informatiky

Vyučujúci informatiky pripravili didaktickú hru ROBOTANIK so zameraním na rozvoj algoritmického myslenia a programovanie. Žiaci mali za úlohu naprogramovať robota len s pomocou jednoduchých operácií a s predpísaným počtom krokov. Jednotlivé úlohy mali rastúcu náročnosť a dostatočne preverili logické a algoritmické myslenie žiakov. Aktivita prebiehala formou súťaže v rámci triedy, v ktorej sa hodnotil počet vyriešených úloh počas jednej vyučovacej hodiny.

Aktivity sa zúčastnili žiaci I.A, I.B, V.D, VI.D.

Najúspešnejší riešitelia:

V.D - Timotej Zaťko, Richard Jenis, Šimon Jakub, Nikoleta Laurincová

VI.D - Martin Komorný, Kristián Benček, Peter Demiger, Dávid Kováč, Zuzana Mixová

I.A - Marek Bielik, Filip Šimovič, Miroslav Čulík, Šimon Zaťko, Štefan Pavlík, Dominika Minárová, Alexandra Bajzová

I.B - Ivana Ondrejková, Markus Šinka, Janka Frajková, Dominka Kabátová, Andrea Fintová, Zuzana Košútová

O hru bol mimoriadny záujem, o čom svedčili sústredenie a zaujatosť, s akou žiaci riešili jednotlivé úlohy. Všetci sa presvedčili, že rozvíjať logiku a algoritmické myslenie sa dá aj hravou formou, prostredníctvom počítačovej hry, ktorá je na to určená.

Zodpovední: RNDr. Klement Chren, Mgr. Peter Gahér, vyučujúci informatiky

Predmetová komisia biológie a ekológie

V tento deň na našu školu prišli odborní vedeckí pracovníci z Katedry genetiky a botaniky UKF Nitra. Vedúci katedry doc. RNDr. R. Kuna, PhD. prezentoval žiakom možnosti štúdia na univerzite a hlavne na prírodovedných odboroch, zameraných na biológiu, zároveň oboznámil žiakov s projektmi, študijnými pobytmi v zahraničí, domácou a zahraničnou spoluprácou, ako aj uplatnením študentov po absolvovaní štúdia na katedre genetiky a botaniky. Doc. RNDr. R. Omelka, PhD., zástupca vedúceho katedry, vo svojej odbornej prednáške, hovoril o najnovších metódach a postupoch v genetickom výskume, ktorý sa realizuje aj na Katedre genetiky a botaniky UKF v Nitre.

Ďalšou aktivitou bola prednáška pre žiakov druhého ročníka štvorročného gymnázia a šiesteho ročníka osemročného gymnázia na tému: Zdravý životný štýl, partnerské vzťahy, ktorú realizoval MUDr. R. Šindler, súkromný gynekológ. Pán doktor pútavou a veku primeranou formou informoval o problematike partnerských vzťahoch, manželstve, možnostiach prenosu pohlavných chorôb, ich následkoch, prevencii. Prednáška spojená s prezentáciou by mala byť dostatočnou výzvou pre zdravý životný štýl a uvážlivé partnerské vzťahy.

Dňa 6. 11. 2011 sa žiaci II.A pod pedagogickým dozorom RNDr. Moniky Gálikovej a Mgr. J. Kováčovej zúčastnili v rámci Týždňa vedy a techniky Dňa otvorených dverí v Arboréte Mlyňany. Na úvod sa žiaci zoznámili s priestormi vedeckej činnosti. Počas dňa si vypočuli odborné prednášky: Rodinné striebro Arboréta Mlyňany SAV – cudzokrajné liečivé dreviny ((Ing. Jana Konôpková, PhD.), Použitie biologických metód v boji proti lykožrútom (Marek Barta), Mal Mendel šťastie? (Meióza, dedičnosť a Mendelove zákony) ( Peter Maňka.) Spoznávať rozmanitosť sveta rastlín pomocou experimentálnych metód mali možnosť žiaci pod odborným vedením Petra Ferusa. Ukážky aranžovania s využitím rastlinného materiálu z Arboréta Mlyňany pripravili pracovníčky Referátu služieb verejnosti (Daniela Holečková, Katarína Sládečeková a Vieroslava Farkašovská). Na záver žiaci absolvovali exkurziu po náučných chodníkoch, počas ktorej sa oboznámili s bohatosť a rozmanitosť zbierok drevín Arboréta Mlyňany SAV a po krátkom vedomostnom kvíze boli drobnými darčekmi odmenení najvnímavejší žiaci.

Prírodovedné aktivity pre našich najmenších spolužiakov, ktorých sa zúčastnili žiaci prvého a tretieho ročníka osemročného gymnázia, boli zamerané na hravé a pútavé sprístupnenie a riešenie biologických, chemických a matematických úloh. Žiaci vytvárali ľubovoľné objekty z lístia, o svojej jedinečnosti a nezastupiteľnosti sa presvedčili sledovaním vlastných papilárnych línii na prstoch ruky, používanie správnych biologických pojmov im umožnilo riešenie tajničiek. Tajnička bola aj „štartom“ pri chemických pokusoch, v ktorých využili acidobázické indikátory, pripravené z prírodného materiálu. Priebeh chemických reakcií a dodržiavanie bezpečnostných predpisov v chemickom laboratóriu dokumentovali ďalšie pokusy – výroba sopky, slonia pasta. V matematickom okienku žiaci riešili matematické rébusy a problémové úlohy.

Zodpovední: RNDr. Monika Gáliková, RNDr. Mária Hrešková, Mgr. Jozefína Kováčová

Predmetová komisia fyziky a chémie

Naši fyzici si pre študentov gymnázia pripravili zaujímavú prezentáciu z histórie a súčasnosti Švajčiarska, spojenú s prehliadkou fotografií z cesty profesora Petra Černa po tejto krajine. Určite bolo zaujímavé pozerať sa na históriu, architektúru a iné zaujímavosti Luzernu, Ženevy, Bernu, Montreaux, Zurichu a iných miest s neobyčajným sprievodným slovom autora fotografií. Žiakov zaujali aj pohľady z rozhľadne na Mont Blanc v nadmorskej výške 3840 metrov, výroba syrov a iné zaujímavosti súčasného Švajčiarska.

Zodpovední: Mgr. Peter Černo, Mgr. Ľuboš Debnár

Predmetová komisia dejepisu, geografie, občianskej náuky, etickej výchovy a náboženskej výchovy

Zaujímavou prezentáciou Ing. Bóna priblížil našim žiakom históriu stredovekých hradov, ich štruktúru, funkcie spôsob výstavby. Zameral sa na hrady v okolí Zlatých Moraviec, ako sú Hrušov, Gýmeš, Čierny hrad. Študenti sa dozvedeli o aj o metóde dendrochronológie. V najlepšom stave je hrad Hrušov, ktorý aktuálne opravuje združenie Leustach.

Zodpovedná: Mgr. Jana Magdolenová

Mgr. Martin Valach PhD. navštívil viaceré štáty Južnej Ameriky a príťažlivou formou ich predstavil študentom. Hovoril o ich histórii, geografických zaujímavostiach, spôsobe života tamojších ľudí.

Zodpovední: PaedDr. Viera Šedíková, Mgr. Viera Krajčiová

Beseda s poslancom NR SR Mgr. Mariánom Kérym - bývalým žiakom našej školy, o demokracii a aj o problémoch súčasnosti bola určená študentom vyšších ročníkov, ktorí sa touto problematikou zaoberajú aj na hodinách občianskej náuky.

Zodpovedná: PaedDr. Anna Havetová

Ing. Smolen z VÚB banky stručne predstavil študentom vývoj a fungovanie súčasných finančných inštitúcií ako sú banky, burzy, vysvetlil, čo sú cenné papiere, akcie, rating a tiež priblížil študentom súčasnú finančnú a hospodársku krízu vo svete. Vyzval mladých, aby sa už na strednej škole zaujímali o finančnú gramotnosť, nakoľko je nevyhnutná pre život.

Zodpovedná: Mgr. Elena Ujčíková

Zástupcovia Japonského veľvyslanectva prezentovali Japonsko - jeho históriu, obyvateľstvo, zvyky, sviatky, problémy ale aj úžasnú skromnosť a spolupatričnosť Japoncov, ku ktorej sú vedení odmalička, a ktorá im pomáha v ťažkých situáciách, ako napr. pri katastrofe spôsobenou vlnou tsunami minulý rok.

Zodpovední: RNDr. Marián Bátora, PaedDr. Viera Šedíková

Aktivity koordinátora drogových prevencií

Deň bojových umení – Gymnázium Janka Kráľa reaguje aj na stále narastajúci trend agresie a násilia v spoločnosti poskytnutím série praktických zážitkových programov a techník sebaobrany. Akciu realizuje GJK v spolupráci s Mestskou políciou v Zlatých Moravciach a jej preventistom Jozefom Čulákom, ktorý okrem množstva rád a základných sebaobranných prvkov boja s agresorom predviedol aj ukážky boja s imaginárnym protivníkom.

Rétorika

Dňa 9.11.2012 Mgr. Róbert Horka, PhD. uskutočnil prednášku na tému Rétorika v súčasnom svete. Študentov hovoril o histórii rétoriky a zároveň jej praktickom význame v živote moderného človeka. Pre študentov bola zaujímavá najmä koncepcia skutočne dobrého prejavu, doplnená reálnymi ukážkami rečníckeho umenia.

Zodpovedná: Mgr. Andrea Holecová

Predmetová komisia telesnej výchovy a športu

ČO JE AEROBIK ?

Je to vytrvalostné cvičenie aeróbneho charakteru, pri ktorom sa pracujúcim svalom dostáva dostatočné množstvo kyslíka. Dochádza k zlepšeniu aeróbnych schopností, zlepšeniu výkonnosti, posilneniu kardiovaskulárneho systému, zlepšeniu nervovo-svalovej koordinácie, svaly a šľachy získavajú väčšiu pružnosť, zlepšuje sa pohyblivosť, koordinácia a vytrvalosť. Zvyšuje sa odolnosť voči civilizačným chorobám, zlepšuje sa postava, spevňujú sa svaly a spaľujú sa tuky.

PREČO PRÁVE AEROBIK ?

V našej novej telocvični sme chceli žiakom ukázať, ako sa dá odreagovať od každodenných starostí, ako zabudnúť na problémy, ako sa dajú stráviť príjemné chvíle v kolektíve spolužiakov, ako sa odbúrava stres, prostredníctvom vyplaveného hormónu dobrej nálady „endorfínu“. Myslíme, že sa nám to podarilo?

Zodpovedná: Mgr. Ľudmila Minárová

Časti tvoria celok, neobyčajná mozaika je tvorená originálnymi časťami. Sme presvedčení, že sme všetci vytvorili originálny celok, krásnu mozaiku, že naši žiaci aj učitelia prežili tento výnimočný deň Trochu inak.

Kolektív učiteľov GJK

Fotogaléria