Týždeň vedy a techniky na Slovensku

Škola trochu inak 2013 na Gymnáziu Janka Kráľa v Zlatých Moravciach

Možno zatiaľ neprebádané jazyky, hory, krajiny, chemické prvky, životné problémy...

Ciele modernej školy sú formulované aj v Školskom vzdelávacom programe našej školy. Je to obsažný dokument, ktorý vychádza z troch hlavných princípov: vychovať vzdelaného človeka, ktorý bude schopný pracovať v tíme ľudí a zároveň bude pracovať na rozvoji svojej osobnosti. To sú tie tri základné kompetencie: kognitívne, intrapersonálne a interpersonálne.

Ale akékoľvek ciele zostanú len prázdnymi slovami, keď sa nenaplnia každodennou pedagogickou praxou na vyučovacích hodinách, v mimovyučovacích aktivitách žiakov, v spolupráci s rodičmi a ďalšími výchovnými a vzdelávacími inštitúciami.

Akcie, ktoré pripravujú pedagógovia Gymnázia v Zlatých Moravciach v rámci Týždňa vedy a techniky, sa už stali súčasťou života našej školy. Práve modernizácia výučby, projektové, zážitkové vyučovanie, besedy s odborníkmi, exkurzie sme realizovali ako projekt Škola trochu inak 12.11.2013.

Na prednáške „Neprebádané jazyky, národy, kultúry” nám L. Timková a J. Tomašovský z organizácie Wycliffe Slovakia porozprávali o práci s jazykovými skupinami, ktoré nemajú písomnú formu jazyka. Žiaci sa dozvedeli, že zo 6877 súčasných jazykov je bez písma 1967. Obaja lektori absolvovali pobyty v Keni, Ghane a Nigérii, a preto ich rozprávanie o rozličných kultúrnych rozdieloch zaujalo všetkých poslucháčov, ktorí sa dozvedeli napríklad aj také zaujímavosti, prečo pozdrav trvá až štvrťhodinu, prečo je ľavá ruka nečistá alebo prečo muž kráča 3 metre pred rodinou. Duchovné posolstvo ich prednášky vnímali naši žiaci veľmi správne: žiadna kultúra nie je nadradená alebo podradná, je len iná a treba ju poznať a porozumieť jej.

Jednotliví členovia redakčnej rady aktívne prezentovali svoje príspevky do časopisu. Prítomní redaktori vyjadrovali svoje vlastné názory a postrehy na štylizáciu a obsah konceptov do časopisu. Po živej diskusii a súhlase autora, boli jednotlivé pripomienky a návrhy členov redakčnej rady zapracované do novej podoby príspevkov. Na konci spoločnej práce si redaktori navrhli a rozdelili nové námety na spracovanie a dohodli sa na termíne ich odovzdania.

Hovorí sa, že vidieť Neapol a zomrieť. A čo takto vidieť Paríž, Francúzsko? Aj keď zatiaľ iba prostredníctvom fotografií PaedDr. I. Meňharta, ktorý sa so svojimi zážitkami podelil s našimi žiakmi. Najskôr predstavil dominanty Paríža - Notre Dame, Panteón, Louvre, Saint Chapelle, Mont Martre, Musee d´Orsay, Rodinovo múzeum. Druhá časť bola venovaná gotickým katedrálam v Remeši, Amiens, Beauvais, Rouen, Chartres a kláštornému komplexu Mon Saint Michel. V poslednej časti sme žasli nad architektúrou zámkov na Seine – Chambord, Chenonceaux, Blois, Ambois a záverečná časť bola venovaná krásam Bretónska. Tak snáď tieto skvosty kultúry uvidia aj naše oči a poznajú naše duše.

Fotografia priniesla divákom nezvyčajné dojmy, zážitky. Ale fotografia, to je aj učivo optiky, fyziky. Naši vyučujúci, Mgr. Ľ. Debnár a Mgr. P. Černo vysvetlili žiakom fyzikálny princíp vzniku obrazu, od najjednoduchšieho zariadenia camera obscura až po súčasné digitálne fotografické prístroje. Súčasťou ich prednášky bola aj výstavka historických fotoaparátov z rôznych období a ukážky fotografií od Niepcea až po Kállaya, ako autorov prvých až súčasných fotografií.

Pozvanie na besedu prijal aj poslanec NR SR, náš absolvent, Mgr. Marián Kéry. Besedovali s ním žiaci tretích a štvrtých ročníkov. Aktuálnosť volieb do vyšších územných celkov priniesla aj niektoré otázky z publika. Žiaci videli, že učiť sa o legislatívnom procese z učebnice je iné, ako keď o týchto otázkach rozpráva poslanec NR SR.

Jednou z úloh našej školy je pripraviť žiakov aj na zvládanie problémových životných situácií. Preto sa cieľovou skupinou tejto aktivity stali naši najmladší žiaci: sekundani a kvartani. Zážitkovou formou si mohli vyskúšať, ako sa správať v týchto situáciách, na koho sa obrátiť, kde hľadať pomoc. Aktivity viedol PaedDr. Maczko zo zariadenia pre týrané deti „Slniečko”.

Mladším žiakom hrozí nebezpečenstvo šikanovania, týrania, ale starší, ktorí majú vodičské preukazy a možno niekedy viac odvahy ako rozvahy, by mali dbať o svoju bezpečnosť a bezpečnosť iných v cestnej premávke. PhDr. Robert Kišš, hovorca spoločnosti Granvia Operation, a.s., hovoril so žiakmi III.A a III.B triedy o rýchlostnej ceste PR1BINA. Poukázal na jej prínos pre náš región z pohľadu zníženej dopravnej nehodovosti a zvýšenia jazdného komfortu. Filmová prezentácia zachytila výstavbu a dôležité úseky cesty. Nakoniec si žiaci odniesli aj bonus: informačné bulletiny, ktoré sa zaoberali najčastejšími príčinami nehôd na cestách.

Naša škola reaguje aj na stále narastajúci trend agresie a násilia v spoločnosti poskytnutím série praktických zážitkových programov a techník sebaobrany. Akciu realizujeme v spolupráci s mestskou políciou v Zlatých Moravciach a jej preventistom Jozefom Čulákom, ktorý okrem množstva rád a základných sebaobranných prvkov boja s agresorom predviedol aj ukážky boja s imaginárnym protivníkom bojového umenia karate – kata. Pre študentov bolo stretnutie s pánom Jozefom Čulákom zaujímavé a pútavé aj z dôvodu, že si jednotlivé sebaobranné chvaty a základné údery karate mohli vyskúšať v praxi pod jeho odborným vedením.

Rozprávanie o organizovaní a realizácii horolezeckých výprav bolo v našich geografických podmienkach zvláštnosťou. Lektor horolezectva, milovník hôr, prírody a organizátor skautských podujatí, Peter Kvaššay, hovoril nielen o prípravnej fáze výpravy, ale zdôraznil význam ľudských hodnôt, vlastností a osobnostných kvalít, ktoré potrebuje horolezec, ale aj každý človek, aby prekonával prekážky. Nezvyčajné rozprávanie bolo umocnené premietaním filmu z jeho výstupu na Mont Blanc a ďalším fotografickým materiálom.

Samozrejme, v našich aktivitách nemohli chýbať ani exaktné vedecké disciplíny. Naši vyučujúci informatiky uskutočnili školské kolo celoslovenskej súťaže iBobor, ktorej sa v našej škole zúčastnilo 72 študentov v kategóriách Senior (25), Junior (30), Kadet (8) a Benjamín (9). V tomto dni súťažili juniori, žiaci 1. a 2. ročníka štvorročného gymnázia a kvinty a sexty osemročného gymnázia. Zaujímavé úlohy z informatiky a logiky preverili hlavičky všetkých súťažiacich.

Raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť... táto životná múdrosť platí aj pri chemických pokusoch. Doktorandi z Katedry didaktiky Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave - Mgr. Vladimír Gašparík a Mgr. Janka Cibulková ukázali našim žiakom zaujímavé a efektné pokusy, pri ktorých sa neraz na tvári zjavil údiv a v očiach iskierka radosti a nadšenia, hlavne keď mohli byť priamymi aktérmi pokusu. Veď aj láska je chémia.

Súčasťou tohto projektu sú aj exkurzie. Blízke Arborétum v Tesárskych Mlyňanoch so svojím parkom je najlepším učiteľom environmentálnej výchovy. Naši žiaci navštívili tento krásny kúsok nášho okresu, aby sa dozvedeli o histórii tohto objektu, získali nové vedomosti o inváznych rastlinách a inváznych živočíchoch. Ak u niektorých žiakov uvidíte v najbližších dňoch perá s logom arboréta, tak budete vedieť, že práve oni sa zúčastnili tejto zaujímavej exkurzie.

Vzdelaný človek by si mal bez väčších problémov vedieť peniaze zarobiť, ale hlavne mal by vedieť s nimi racionálne pracovať. A to s tými reálnymi, aj s tými požičanými. Preto výchova finančnej gramotnosti je jednou z dôležitých výchovných úloh školy. O týchto otázkach besedoval so žiakmi náš bývalý študent, dnes už absolvent Matematicko-fyzikálnej fakulty UK v Bratislave, odbor manažérska matematika, Mgr. Tomáš Kováč, ktorý sa pokúsil veku primeranou formou objasniť študentom pojem finančná gramotnosť, finančné zabezpečenie seba a svojej rodiny, aktívne vystupovanie na trhu finančných produktov a služieb, riziká na finančnom trhu, sporenie a investovanie, poistenie, plánovanie toku peňazí a hospodárenie s nimi v každodenných životných situáciách. Aj keď mnohým sa pravdepodobne riešenie týchto finančných otázok zdalo predčasné, pri poslednej vete: „Čím skôr vyštarujem, tým skôr som v cieli,” možno aj zneisteli a to by mohol byť správny krok správnym začiatkom.

V jeden deň sa v našej škole stretlo množstvo významných osobností. Ich rozprávania boli určite pre našich žiakov neobyčajnými, ukázali svoje cesty života, svoje sny a spôsoby ich naplnenia. Tento deň nebol virtuálnou realitou, ktorú by sme mohli lajkovať, ale to bolo stretnutie životných skúseností, vedomostí, zrelosti s mladšími kolegami, budúcimi partnermi.

Fotogaléria