Testovanie PISA 2015 v našej škole

V dňoch 21. apríla 2015 a 22. apríla. 2015 sa v našej škole uskutočnilo testovanie v rámci medzinárodnej štúdie PISA 2015. Zúčastnilo sa ho 30 žiakov 1. ročníka, narodených v r. 1999 (I.A – 15 žiakov, I.B – 15 žiakov).

Čo je PISA?

PISA je skratka odvodená od Programme for International Student Assessment (Program medzinárodného testovania žiakov), ktorý je organizovaný pod záštitou Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). PISA 2015 je šiestou PISA štúdiou, ktoré sú realizované od roku 2000, a zahŕňa viac ako 70 zúčastnených krajín.

PISA má nasledujúce charakteristiky:

  • Je to najväčšia medzinárodná štúdia v oblasti vzdelávania.
  • Skúma výsledky žiakov vo veku okolo 15 rokov.
  • Hodnotí pripravenosť žiakov na život v dospelosti.
  • Meria gramotnosť žiakov v oblasti prírodných vied, matematiky a čítania, ale aj v oblasti kolaboratívneho riešenie problémov a finančnej gramotnosti.
  • Zbiera informácie o vzdelávacích systémoch a politikách zúčastnených krajín.

Účasť na štúdii PISA je dôležitá, lebo výsledky hodnotenia môžu byť použité:

  • Na indikovanie toho, ako sú žiaci Slovenskej republiky pripravení na život po skončení školy;
  • Na identifikáciu oblastí zlepšenia pre školy, vzdelávací systém a vládu;
  • Na porovnanie výkonu žiakov a vzdelávacieho prostredia v rámci rôznych krajín.
  • Pre viac informácií o štúdii PISA kliknite na stránku OECD

Zložky štúdie PISA 2015

Elektronické testovanie (120 minút)

Každý testovaný žiak vyplnil 2-hodinový test v elektronickej forme, pozostávajúci z otázok z oblasti prírodných vied, matematiky a čítania, ako aj kolaboratívneho riešenia problémov.

Dotazníky (55 minút)

Všetci testovaní žiaci vyplnili tri dotazníky, ktoré poskytujú hodnotné informácie nad rámec výsledkov testovania.

  • Žiacky dotazník skúmal postoje žiakov k učeniu a ich životné skúsenosti (35 minút).
  • Dotazník zameraný na informačno-komunikačné technológie (IKT) skúmal znalosti a postoje žiakov z oblasti IKT činností (10 minút).
  • Dotazník o priebehu vzdelávania obsahoval otázky, ktoré sa týkali tém uplatňujúcich individuálny prístup v priebehu vzdelávania. Zameriavali sa na množstvo, obsah a podmienky súčasných a minulých vzdelávacích možností mimo povinného školského vzdelávania (10 minút).

Testovanie Finančnej gramotnosti (65 minút)

Zúčastnilo sa ho osem žiakov, ktorých náhodne vybrali organizátori testovania PISA 2015. Testovanie Finančnej gramotnosti bolo zamerané na zisťovanie vedomostí žiakov z oblasti osobných financií a ich schopnosti uplatňovať tieto vedomosti pri riešení finančných problémov, zaobchádzanie s bankovými účtami a kreditnými/debetnými kartami, plánovanie a spravovanie financií, poznatky o daniach a úsporách, risk a odmeny; práva kupujúceho a zodpovednosti za finančné zmluvy.

Testovanie bolo náročné a dôkladne preverilo vedomosti a schopnosti každého žiaka a ostáva len dúfať, že jeho výsledky prispejú k posunu Slovenska v rebríčku krajín na vyššie priečky v porovnaní s predchádzajúcimi PISA testovaniami.